This beautiful white Seat Ibiza 1.2 TSI came to us with a personality disorder: It thought it was fast, but it was not. It would wake up tired in the morning, not sleep well in the night and overall consumed a lot of fuel without going fast at all. According to the owner, the company that tuned it had promised 140+ bhp using 100RON fuel. It had been two years after he flashed it, well beyond the company’s customer support range – so they would not do much to help.
Although the 1.2TSI is not famous for burning tyres or for setting speed records, the owner did not see any difference after the (initial) tune. So we took a few steps to diagnose and fix the problem.
First step: We measured it on our rolling road dyno to see how much power it made. 118 wild horses, at 0.9bar overboost.
Second step: We reverted the Engine Computer back to stock. 109.9 horses with 0.8bar overboost.
That kindof explained why he saw no noticeable improvement. After consulting with the customer, we decided to flash our own Stage1 tune.
The final result was 130hp with a very good torque gain. This time the maximum pressure reached 1.2 bar, with improved ignition and fuel economy settings.
Upgrade specifications
- 95RON fuel
- #Etuners Stage1 ECU remap
Performance results
- Maximum flywheel power: 130hp (measured stock 109hp), gains 21hp
- Maximum flywheel torque: 176 ft*lbs (measured stock 153ft*lbs), gains 23ft*lbs
Original article in Greek:
Τούτο το κατάλευκο και πανέμορφο Seat Ibiza 1.2 TSI έφτασε σε εμάς με μια μικρή διαταραχή προσωπικότητας. Ξυπνούσε κουρασμένο το πρωί, δεν είχε καλό ύπνο το βράδυ και συνολικά έτρωγε πολλή βενζίνη χωρίς να πηγαίνει γρήγορα. Σύμφωνα με όσα μας είπε ο ιδιοκτήτης, η προηγούμενη βελτιωτική εταιρεία που επισκέφθηκε και το προγραμμάτισε του είχε υποσχεθεί 140+ ίππους με χρήση βενζίνης 100 οκτανίων. Βέβαια, με τούτα και με εκείνα είχαν περάσει 2 χρόνια από τοτε που το έφτιαξε. Οπότε περι υποστήριξης, ούτε λόγος.
Παρότι τα 1.2TSI δεν φημίζονται στο να βάζουν φωτιά στην άσφαλτο ή να σπάνε το ρεκόρ ταχύτητας εδάφους πάνω σε ρόδες, στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο ο ιδιοκτήτης δεν είδε καμιά διαφορά μετά τον (αρχικό) προγραμματισμό.
Πρώτη κίνηση: Το μετρήσαμε στο δυναμόμετρο για να δούμε πόση ισχύ έχει προγραμματισμένο. 118 άγρια άλογα, με περίπου 0.9bar overboost.
Δεύτερη κίνηση: Το κάναμε εργοστασιακό ξανά, για να δούμε πως αποδίδει. 109.9 άλογα με 0.8bar overboost.
Μάλιστα. Έτσι εξηγείται γιατί δεν είδε καμια διαφορά.
Είπαμε να δοκιμάσουμε κι εμείς την τύχη μας, κάνοντας πρώτα το σταυρό μας να είναι όλα τα μηχανολογικά του καλά γιατί είχε και 163.000 χλμ.
Τελικό αποτέλεσμα ήταν η ισχύς να ανέβει στους 130 ίππους, με ένα πολύ καλό κέρδος ροπής. Αυτή τη φορά η μέγιστη πίεση έφτασε το 1.2bar , με βελτιωμένες ρυθμίσεις καυσίμου και αβανς για οικονομία.
Σε ευχαριστούμε πολύ για την εμπιστοσύνη!